22
May

Cum tratăm anxietatea – Interviu cu Dan Brule

Ce ne poți spune despre anxietate? M-am întâlnit astăzi cu o colegă ce are o fetiță de 10 ani care a avut un atac de panică sau ceva asemănător și a încetat să mai respire, așa că a trebuit să cheme salvarea. I-au dat magneziu și fetița și-a revenit imediat. Ce părere ai despre aceasta?

Dan Brule: Anxietatea poate tulbura ritmul respirației, te poate face să-ți ții respirația sau să te hiperventilezi, perturbând astfel echilibrul acido-bazic și echilibrul chimic. În plus, există anumite tipuri de respirație ce provoacă anxietate. La fel cum există alte tipuri de respirație ce reduc anxietatea. Așa că, dacă identifici tipul de respirație care provoacă sau contribuie la starea de anxietate și nu le mai repeți și înveți tiparele de respirație ce ajută la combaterea stresului și anxietății și le practici, atunci poți preveni stresul sau anxietatea, îți poți reveni mult mai repede în urma unui atac, astfel puterea propriei sănătăți revenind în mâinile tale. Așadar, anxietatea este o combinație dintre o problemă fizică, una emoțională și una psihologică și, de aceea, tratarea ei doar cu medicamente nu prea ajută pe termen lung. Așa că, dacă îți modifici automatismele, iar respirația este un automatism și îți schimbi modul de a gândi și ai un instrument pentru relaxare, atunci nu mai ai nevoie de medicamente anti- anxietate.

Și ne poți spune care este, în opinia ta, cea mai bună tehnică pe care fetița o poate efectua acasă?

Dan Brule: Cea mai bună tehnică pe care o poate folosi acasă… Cea mai simplă, pentru că nu are nevoie de un profesor și pentru că sunt peste 1000 de studii medicale ce atestă funcționalitatea ei și faptul că poate fi folosită în siguranță de toată lumea, se numește “respirația coerentă” și constă într-o gamă de 4, 5 și 6 respirații pe minut, așa că putem spune 6 respirații pe minut. Și, dacă acest ritm este confortabil, poți respira mai rar. Dar să spunem 6 respirații pe minut. Asta înseamnă că inspiri 5 secunde și expiri 5 secunde. Inspiri 5 secunde, expiri 5 secunde.

Fără pauză între ele?

Dan Brule: Doar o ușoară tranziție, nu chiar o pauză. Inspiră timp de 5 secunde și apoi expiră. Dacă faci asta de 3 ori pe zi, timp de 5 minute,  nivelul cortizolului, numit și hormonul stresului, scade imediat. La fel și presiunea arterială și ritmul cardiac. Poți practica cu frecvența 3, 6, 5 de 3 ori pe zi, 6 respirații pe minut, timp de 5 minute. Deci, 5 minute. Unele persoane spun: <Oh… dar nu am timp>.

Dar 5 minute, de 3 ori pe zi, funcționează de minune. Faci primele 5 minute dimineața, când te trezești, următoarele 5 minute în jurul prânzului, fiind de ajutor și în prevenirea oboselii de după amiază. Și ultimul set de 5 minute îl faci la sfârșitul zilei, poate după ce termini serviciul, înainte de a pleca acasă. Asta este recomandarea mea, un set de respirații timp de 5 minute, de 3 ori pe zi, cu o frecvență de 6 respirații pe minut. Oamenii sunt foarte surprinși de rezultat. Și, după câteva zile, 2 sau 3 zile, oamenii au parte de schimbări semnificative, cu rezultate ce durează. De exemplu, dacă faci primele 5 minute de exerciții, rezultatele durează 3-4 ore. De aceea, faci următorul set 4 ore mai târziu. Și, dacă practici timp de câteva zile, vezi beneficiile timp de câteva săptămâni, chiar dacă te oprești.

Așa că, de ce să te oprești? Continuă și beneficiile se vor acumula. Acesta este cel mai simplu exercițiu și durează numai 15 minute pe zi, de 3 ori pe zi, în sesiuni a câte 5  minute.

Folosește ceasul ca să numeri secundele. Și 5 secunde inspiri, 5 secunde expiri, 5 secunde inspiri… , foarte simplu. Respiră pe nas, oricum este confortabil. Așa poți începe imediat și descoperi beneficiile în doar câteva zile.

Ar putea deveni la un moment dat un tipar inconștient, în așa fel încât să nu mai avem nevoie să facem exercițiile?

Dan Brule: Este ca și cum ai lua vitamine sau suplimente și le iei regulat și, la un moment dat, după câteva săptămâni, apar beneficiile. Este ca un supliment gratuit și nu trebuie să plătești pentru el, doar faci exercițiile. Așa că… de ce să te oprești? Începi să practici respirația conștientă și, cu timpul, respirația ta va deveni mai lentă și, pentru că atenția ta este îndreptată asupra respirației 5 minute în fiecare zi, vei începe să observi când îți ții respirația, dacă respirația ta devine superficială, pentru că ai început să conștientizezi respirația și astfel, chiar dacă nu practici, devii mai conștient atunci când ai un tipar disfuncțional al respirației. Devii atent la asta.

Dan Brule este cel mai important expert din lume în controlul respirației și renumit inovator în acest domeniu, precum și unul dintre liderii mișcării spirituale mondiale. Se numără printre inițiatorii terapiei prin respirație și este unul dintre primii specialiști în Rebirthing certificați la nivel internațional.
Este maestru în Prana Yoga (știința hindusă a respirației) și în Chi Kung/Qigong (exerciții de respirație din medicina chineză). Dan Brule este, de asemenea, autorul cărții “Respiră pur și simplu” (link carte).